top of page

Hoe de juiste domeinnaam kiezen voor je website


Mobiele website gif


"What's in a name?" mijmerde Shakespeare's Juliet. "A rose by any other name would smell as sweet." Inderdaad, de delicate geur van een bloem kan niet worden herleid tot zijn naam. En zowel in rozen als op websites kan een naam - of in dit geval een domeinnaam - nooit de volledige inhoud transformeren. Maar domeinnamen spelen echter een cruciale rol in de merkbaarheid en geloofwaardigheid van uw site en kunnen zelfs de rangschikking van de zoekresultaten beïnvloeden.


Het kiezen van een domeinnaam is om drie redenen een belangrijk onderdeel van uw online aanwezigheid:


1. Voeg een vleugje professionaliteit toe: fungeert als het adres van uw bedrijf online, een scherp en aangepast domein draagt ​​bij aan de professionaliteit en autoriteit van uw site, waardoor uw bedrijf er meer gepolijst uitziet.


2. Maak uw website gemakkelijk te vinden: door een goede domeinnaam voor uw website te kiezen, kunt u deze beter onthouden en potentiële bezoekers helpen deze gemakkelijker te vinden. Een domein dat bij uw bedrijf past en gemakkelijk te onthouden is, betekent meer ogen op uw webpagina.


3. Geef uw SEO een boost: ten slotte kan uw domeinnaam een ​​rol spelen vanuit een SEO-perspectief (Search Engine Optimization). Hoewel er veel factoren zijn die van invloed zijn op de SEO van uw website, kan uw domeinnaam een ​​ander klein element zijn om rekening mee te houden.



Wat is een domeinnaam?


Een domeinnaam is uw unieke adres op internet, bestaande uit de naam en het achtervoegsel (of de extensie) van uw website. Het domein van Wix is bijvoorbeeld wix.com, waarbij '.com' het achtervoegsel is. Dit moet niet worden verward met een URL. Een URL is een specifieker webadres en verwijst naar een enkele pagina binnen een website. De URL van dit specifieke blogbericht is bijvoorbeeld https://www.weblabstudio.be/blog.... (zoals u zelf kunt zien bovenaan uw browser).


Nu u weet wat een domeinnaam is, kunt u als volgt de perfecte kiezen voor uw website:

  1. Wees beknopt

  2. Maak het gemakkelijk om te typen en uit te spreken

  3. Blijf alleen bij alfabetische letters

  4. Houd uw domeinnaam op merk

  5. Neem trefwoorden op indien van toepassing

  6. Pronk met uw lokale wortels

  7. Vermijd juridische problemen

  8. Kies de domeinextensie

  9. Controleer op beschikbaarheid op sociale media

  10. Plan vooruit vanaf het begin




01. Wees beknopt


Technisch gesproken kunnen domeinnamen meer dan 63 tekens bevatten. Toch zou een domein dat zo lang slecht geadviseerd is, zorgen voor een vervelende naam die moeilijk te typen en te onthouden is. Houd in plaats daarvan uw domein kort.

Een domeinnaam moet idealiter tussen de 3 en 12 tekens lang zijn. Als de naam die u in gedachten had toevallig langer is, kunt u overwegen deze te verminderen of helemaal te wijzigen.


02. Maak het gemakkelijk om te typen en uit te spreken


U wilt niet dat potentiële bezoekers stilstaan bij details zoals spelling voordat ze uw pagina raken. Zoek daarom naar een domeinnaam die gemakkelijk van de tong en vingers afrolt. Het is het beste om woorden te vermijden die vaak verkeerd worden gespeld, of iets dat een dubbele take vereist voordat het wordt uitgesproken.


Voer uw gekozen domeinnaam uit met een paar vrienden en kijk of ze deze bij hun eerste poging goed kunnen krijgen. Als ze een beetje worstelen, ga dan voor een andere naam.


Als u van plan bent uw persoonlijke naam als domein te gebruiken, maar uw achternaam is niet intuïtief in zijn spelling, gebruik dan een combinatie van uw voor- en middelste namen. U kunt ook uw voornaam combineren met uw specialiteit (zoals “bakken met mat”).


Een andere goede gewoonte is om af te zien van steno en je woorden te spellen. Kies bijvoorbeeld voor 'u' in plaats van 'u' en let op woorden die op verschillende manieren kunnen worden gespeld (is het 'ok' of 'oké?').


03. Alleen bij alfabetische letters


In tegenstelling tot het maken van een wachtwoord voor uw e-mailaccount, mag uw domeinnaam geen reeks tekens zijn die alleen voor u logisch is. Gebruik daarom geen speciale tekens zoals koppeltekens en cijfers. Dus "gr8cakes-4all" zou bijvoorbeeld een bijzonder slechte domeinnaam zijn.


Cijfers en koppeltekens zijn te vaak verwarrend en moeilijker te onthouden en te typen. Getallen laten mensen zich afvragen of ze voor het cijfer moeten gaan of ze moeten spellen (is het een 10 of een tien?).


Aan de andere kant zijn koppeltekens gemakkelijk over het hoofd te zien of te misleiden bij het typen van het webadres en zijn niet onmiddellijk binnen handbereik op de meeste mobiele toetsenborden. Het is dus het beste om ze helemaal buiten uw domein te laten.


04. Houd uw domeinnaam op merk


Een geweldige merkidentiteit bestaat uit veel verschillende elementen die samenkomen in het vertellen van één samenhangend verhaal. Stem uw domeinnaam af op de rest van uw marketinginspanningen, zoals uw logo en algemene toon en stem, zodat deze dezelfde taal spreekt en de juiste boodschap afgeeft.


Uw domeinnaam kan hetzelfde zijn als uw bedrijfsnaam, een variant ervan of uw bedrijfsnaam met een toegevoegd trefwoord (zoals hieronder beschreven). Als u uw bedrijf nog een naam wilt geven, denk dan eens aan een pakkende naam die de geest van uw merk inhoudt. U kunt nieuwe woorden verzinnen die er goed uitzien (zoals Wix en Google), betekenisvolle termen opzoeken in het woordenboek of in de thesaurus of de hulp van de Wix Business Name Generator gebruiken om uw ideeën op gang te brengen.


05. Neem trefwoorden op indien van toepassing


Door de praktijk van SEO (Search Engine Optimization), kunt u uw kansen vergroten om op Google te verschijnen wanneer mensen naar bedrijven zoals het uwe zoeken. Een goede SEO-tip zou zijn om een ​​relevant trefwoord in uw domeinnaam op te nemen. Dit kan zowel sitebezoekers als zoekmachine-bots helpen om uw website te associëren met uw belangrijkste expertisegebied, waardoor deze beter op dat onderwerp scoort.


Hoewel voordelig, is het ook belangrijk om zoekwoorden met mate te gebruiken en alleen wanneer ze op natuurlijke wijze in uw domeinnaam passen. Zo niet, forceer het dan niet, want een te geoptimaliseerde domeinnaam kan spamachtig overkomen. Met andere woorden, deze strategie voor SEO in domeinnamen is waardevol, maar geen must.


Wanneer het opnemen van een trefwoord op een elegante en memorabele manier werkt, zorg er dan voor dat u ervoor kiest. Als u bijvoorbeeld een poke-plaats met de naam Aloha bezit, kan het domein voor uw restaurantwebsite aloahpokeshop.com zijn. Als u uw persoonlijke fotografiewebsite maakt, kan het toevoegen van het woord 'fotografie' aan uw naam een ​​pluspunt zijn, zoals jimsmithphotography.com.


06. Pronk met uw lokale wortels


Als uw bedrijf alleen in een bepaald land actief is, kan het benadrukken van uw locatie in het domein u helpen meer verkeer te genereren via lokale SEO. Uw locatie kan in de domeinnaam worden opgenomen als de extensie, in plaats van de meer alternatieven '.com'. De website van een Britse schaatswinkel kan bijvoorbeeld skateshop.co.uk worden genoemd.


07. Vermijd juridische problemen


Zorg ervoor dat u de concurrentie niet schendt voordat u uw domeinnaam koopt. Onderzoek handelsmerk- en auteursrechtdatabases, evenals concurrerende merken. Gaan met een domeinnaam die is overgenomen door andere merken, zelfs indirect (wat betekent in ander gebruik dan een domeinnaam), kan leiden tot verwarring bij de klant en mogelijk ook tot juridische problemen. Het is daarom de moeite waard om tijd door te brengen om een weloverwogen en goed onderbouwde beslissing te nemen.


08. Kies de juiste domeinextensie


Uw domeinextensie is het achtervoegsel aan het einde van uw domeinnaam, ook bekend als de TLD (Top Level Domain). Hoewel ".com" zeker de meest voorkomende extensie is die er is, zijn er veel andere opties die aan verschillende behoeften voor verschillende websites kunnen voldoen.


Dergelijke extensies dienen om beter uit te leggen waar de website over gaat. ".Org" kan bijvoorbeeld betekenen dat uw website voor een non-profit organisatie is. Extensies kunnen echter ook een geweldig alternatief zijn als uw idee voor een domeinnaam al in de ".com" -versie staat.


Er zijn veel beschikbare domeinextensies, variërend van de eigenzinnige (zoals ".guru") tot de verklarende (zoals ".tv"). Hier zijn slechts enkele van de belangrijkste domeinextensies die worden uitgelegd:


  • .com: afkorting van 'commercial', deze uitgebreide domeinextensie is bijna synoniem met internet. Het is de meest vertrouwde en bekende extensie, en bij twijfel is het meestal de beste optie. De extensie ".com" is gekoppeld aan bedrijven met winstoogmerk. Bijvoorbeeld: wix.com.

  • .org: afkorting van 'organisation', deze domeinextensie wordt meestal gebruikt voor non-profit- en liefdadigheidsorganisaties. Bijvoorbeeld: wikipedia.org.

  • .net: deze extensie verwijst letterlijk naar het internet zelf en wordt vaak gebruikt door online bedrijven, startups en andere hightech-applicaties en -services. Bijvoorbeeld: behance.net.

  • .info: deze extensie is een afkorting voor "informatie" en wordt meestal gebruikt voor informatieve of educatieve sites.

  • .me: een extensie die zeer geschikt is voor cv-websites, blogs, portfolio's en persoonlijke merken.

  • Lokale extensies: Zoals eerder vermeld, pronkt dit type extensie met uw fysieke verblijfplaats en kan het uw lokale SEO een boost geven. Enkele voorbeelden zijn ".de" voor Duitsland, ".fr" voor Frankrijk, ".co.uk" voor het Verenigd Koninkrijk en meer.




09. Controleer op beschikbaarheid op sociale media


Uw domeinnaam moet consistent blijven voor al uw verschillende merkactiva. Dat geldt ook voor uw branding van sociale media en overal waar uw merk online wordt weergegeven. Het behouden van dezelfde naam op verschillende kanalen zorgt voor een soepelere klantervaring en voor een sterkere online aanwezigheid die vertrouwd en betrouwbaar aanvoelt.


Zorg er daarom voor dat uw domeinnaam ook beschikbaar is als verschillende sociale mediahandles (of gebruikersnamen) voordat u deze koopt.


10. Plan vooruit vanaf het begin


Deze stap is niet verplicht, maar als u groei in de toekomst van uw merk voor ogen hebt, wilt u misschien vanaf het begin dienovereenkomstig plannen. Koop een paar varianten van uw domeinnaam om ze te beschermen tegen concurrenten, zodat ze in uw handen blijven. Dit kan betekenen dat verschillende domeinextensies (bijvoorbeeld de ".com" en de ".co"), of vergelijkbare opties met dezelfde naam (zoals met of zonder "de" in het begin). Dit is vooral handig omdat het mogelijk is om meerdere domeinen met dezelfde website te verbinden.


Zorg er bovendien voor dat de door u gekozen domeinnaam uw bedrijf niet zal beperken om verder uit te breiden. Bijvoorbeeld, als uw schoonheidssalon momenteel nageldiensten aanbiedt, maar u droomt ervan op een dag uit te stappen in kappers- en spabehandelingen - zorg er dan voor dat uw domeinnaam breed genoeg is om ook uw toekomstige inspanningen te omvatten.


Bron: Wix

Herschreven door: Weblab Studio



Hoe een domeinnaam registreren?


Inmiddels weet u waarschijnlijk welke domeinnaam u voor uw website wilt gebruiken. Zorg ervoor dat u uw domein registreert bij een geregistreerde registrar, zoals Easyhost. Een geaccrediteerde registrar zal namens u de ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) afhandelen om uw domeinnaam te beschermen en ervoor te zorgen dat deze de uwe blijft en alleen de uwe gedurende de gehele duur van uw aankoop.


Als u benieuwd bent hoeveel een domeinnaam kost, merk dan op dat prijzen variëren op basis van verschillende factoren, zoals de domeinextensie en de voorwaarden die u selecteert (zoals het beveiligen van een domein voor een langere periode).


Door uw website bij Weblab Studio te laten bouwen kan u genieten van een alles-in-één zakelijke oplossing, waar wij uw domeinnaam registreren en verbinden, waar u zelf nadien uw website eenvoudig kan bewerken en updaten, en u kan genieten van vele andere professionele online tools, allemaal onder een dak.



Klaar om van start te gaan en van je website een online succes te maken? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek


Comments


bottom of page