De bekende Latijnse uitdrukking: scientia potentia est, wat betekent dat kennis macht is, is van toepassing op alle aspecten van het leven. Als het gaat om professioneel succes, kunt u met kennis een website maken die de juiste boodschap verzendt en uitzoeken hoe u uw site kunt optimaliseren om de juiste doelgroep te bereiken. Dit is waar hulpprogramma's voor websiteanalyse binnenkomen, zodat u de online prestaties van uw site kunt volgen en weloverwogen keuzes kunt maken om deze te verbeteren.
Als een van de meest uitgebreide tools voor webanalyse die beschikbaar is, is Google Analytics een ongelooflijk krachtige bron van kennis. Met dit platform leert u alles over de prestaties, bezoekers en het onbenutte potentieel van uw site. In deze inleidende gids behandelen we alles over het gebruik van Google Analytics, van wat het is, tot welke gegevens het bevat en meer.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een gratis tool voor webanalyse die wordt gebruikt om websiteverkeer bij te houden. Deze krachtige service, ook wel bekend als GA, biedt diepgaande rapporten waarmee u de prestaties van uw site kunt begrijpen en de beste manieren kunt vinden om verkeer naar uw website te leiden.
Naast verkeer gestuurde gegevens, zoals het aantal bezoekers en bounce percentages, biedt Google Analytics ook een gedetailleerd overzicht van de demografische gegevens van uw publiek, inclusief hun locatie, leeftijd en interesses.
Vanwege de enorme hoeveelheid informatie die door het platform wordt bijgehouden en geanalyseerd, vereist het gebruik van Google Analytics een aanzienlijke toewijding om te implementeren en te onderhouden. Als u op zoek bent naar een algemener overzicht van de prestaties van uw site dat gemakkelijker te verteren is, wilt u misschien andere hulpprogramma's voor websiteanalyse bekijken.
Hoe Google Analytics te gebruiken
Om deze service te gebruiken om het verkeer en de prestaties van uw website bij te houden, moet u een account op het platform maken en deze in uw site integreren. Zo gebruikt u Google Analytics op uw Wix-website:
Maak een Google Analytics-account aan.
Vul de informatie van uw site in en ontvang een tracking-ID.
Klik op de knop Beheerder onder aan de pagina en selecteer Trackinginfo.
Klik op Trackingcode en kopieer uw Tracking-ID.
Ga naar Marketingintegraties in uw Wix-account.
Klik onder Google Analytics op Verbinden.
Selecteer Google Analytics verbinden en plak uw tracking-ID.
Klik op het selectievakje IP-anonimisering en sla op.
Inzicht in Google Analytics-rapporten
Op het eerste gezicht lijkt Google Analytics misschien behoorlijk intimiderend, omdat het een schijnbaar eindeloze hoeveelheid cijfers, grafieken en gegevens bevat. Zodra u echter kennis maakt met het platform, realiseert u zich dat al deze informatie netjes is opgeslagen onder vijf soorten rapporten, gemakkelijk toegankelijk via de zijbalk aan de linkerkant.
Wanneer u zich voor het eerst aanmeldt bij Google Analytics, krijgt u onmiddellijk een reeks basisstatistieken te zien, zoals gebruikers, sessies en verkeersbronnen. U kunt het tijdsbereik van deze gegevens aanpassen, evenals andere informatie die u mogelijk op uw tabblad Home wilt zien. Bovendien bevat deze pagina een grafiek van het aantal actieve gebruikers op uw site in realtime, plus een uitsplitsing van de paginaweergaven per minuut.
Nu u bekend bent met het dashboard van het platform, gaan we elk type gegevens die worden aangeboden in de verschillende Google Analytics-rapporten nader bekijken.
Realtime
U kunt de realtime statistieken van uw site nader bekijken in het toepasselijk genaamde Realtime-rapport. Zo kunt u niet alleen zien hoeveel gebruikers er op uw website zijn, maar ook welke pagina's ze bezoeken, waar ze vandaan komen, de zoekwoorden waarnaar ze hebben gezocht om uw pagina en hun geografische locaties te vinden. Van alle vijf soorten rapporten in Google Analytics wordt Realtime algemeen beschouwd als het minst waardevol. Tenzij u een op nieuws gerichte site heeft of de berichttijden van uw blog wilt optimaliseren, zult u waarschijnlijk weinig tijd aan dit tabblad besteden.
Doelgroep
Een doelgroep is een groep gebruikers met gedeelde kenmerken, zoals leeftijd, locatie of apparaat. Google Analytics heeft talloze vooraf ingestelde doelgroepen die automatisch worden bijgehouden zodra u uw site op het platform aansluit. U kunt echter ook aangepaste doelgroepen maken op basis van de vereisten van uw bedrijfsplan.
De algemene weergave van het doelgroeprapport biedt een algemeen overzicht van de prestaties van uw site gedurende een bepaalde periode. Op deze pagina ziet u het aantal bezoekers op uw site, hoeveel tijd ze daar hebben doorgebracht, welke taal ze spreken, welke browser ze gebruikten en meer. Hier volgt een overzicht van de minder eenvoudige gegevens en wat ze vertegenwoordigen:
Gebruikers: het aantal gebruikers dat uw site minstens één keer heeft bezocht
Nieuwe gebruikers: het aantal bezoekers dat uw website voor het eerst heeft bereikt
Sessies: het totale aantal bezoeken dat uw site heeft gekregen gedurende de geselecteerde periode
Aantal sessies per gebruiker: gemiddeld aantal keren dat gebruikers uw site hebben bezocht
Paginaweergaven: totaal aantal bezochte pagina's (inclusief herhaalde bezoeken op één pagina)
Pagina's / sessie: gemiddeld aantal pagina's bezocht tijdens een enkele sessie
Gem. Sessieduur: gemiddelde tijd die per sessie op uw site is doorgebracht
Bouncepercentage: percentage sessies van één pagina zonder interactie
Naast deze algemene weergave bieden de verschillende categorieën van het doelgroeprapport een reeks essentiële gegevens over de bezoekers van uw website, waarmee u kunt bepalen of u uw doelgroep met succes bereikt. Als uw merk bijvoorbeeld millennials in Parijs target, maar volgens uw doelgroeprapport de meeste van uw bezoekers 55-64-jarigen uit Londen zijn, moet u mogelijk enkele wijzigingen aanbrengen in de SEO- of communicatietoon van uw website.
Acquisitie
Weten waar uw publiek vandaan komt, in termen van verkeersbron, is aantoonbaar net zo belangrijk als begrijpen wat voor soort bezoekers u aantrekt. Het acquisitierapport verdeelt uw verkeer naar bron, zodat u de platforms kunt zien waarin uw site presteert het best en op welke gebieden moet u verbeteren.
Dit zijn de zeven belangrijkste verkeersbronnen die Google Analytics bijhoudt en wat elk van hen inhoudt:
Direct: dit verwijst naar bezoekers die uw site hebben bereikt door uw domeinnaam in hun browser in te typen. Dit type verkeer vereist een loyaal publiek, dat u kunt verleiden met initiatieven zoals het creëren van een online community.
E-mail: dit zijn de mensen die uw e-mailmarketingcampagne hebben ontvangen en uw site zijn gaan bezoeken. U kunt deze aantallen verhogen door overtuigende CTA's (call-to-action) in uw nieuwsbrieven te schrijven.
Organische zoekopdracht: organische bezoekers bereiken uw site nadat ze u hebben gevonden in de resultaten van zoekmachines. Idealiter zou dit uw belangrijkste verkeersbron moeten zijn, omdat u hiermee gratis een breed, relevant publiek kunt bereiken. U kunt uw resultaten verbeteren en uw site optimaliseren door grondig trefwoordonderzoek uit te voeren.
Betaalde zoekresultaten: als u adverteert op Google of andere zoekplatforms zoals Bing en Yahoo !, worden de bezoekers die u via uw advertenties aantrekt, hier weergegeven.
Verwijzing: Backlinking verbindt externe websites met uw site. Gebruikers die via deze verbindingen naar uw pagina gaan, staan ​​bekend als verwijzingen.
Sociaal: met de juiste marketingstrategie voor sociale media kunt u de meeste van uw sociale volgers en bezoekers omzetten in gebruikers. Dit verkeer omvat zowel betaalde als organische leads die worden gegenereerd op elk socialemediaplatform.
Overig: dit gedeelte bevat alle bezoekers die Google Analytics niet in een van de hierboven vermelde verkeersbronnen heeft kunnen plaatsen.
Gedrag
Het gedragsrapport gaat dieper in op alle gegevens met betrekking tot gebruikersacties en de manier waarop ze omgaan met uw website. In dit gedeelte kunt u zien hoe elke pagina van uw site presteert, inclusief hoeveel verkeer het ontvangt en de gemiddelde tijd die gebruikers eraan besteden. Deze gegevens stellen u in staat om te bepalen welke delen van uw website niet aan de eisen voldoen en om uw website-inhoudsstrategie opnieuw te beoordelen.
Er zijn verschillende strategieën voor het maken van inhoud die uw bezoekers gedurende een aanzienlijke hoeveelheid tijd zal boeien. Een voorbeeld is het starten van een blog die is gericht op uw bedrijf of relevante onderwerpen binnen uw branche. Deze praktijk voegt niet alleen een aanzienlijke gebruikerswaarde toe aan uw website, maar kan ook uw SEO verbeteren en uw organische verkeer vergroten.
Conversies
Hoewel de gegevens in het gedeelte Conversies zeer waardevol kunnen zijn voor diegenen die hun marketingstrategieën voor kleine bedrijven willen optimaliseren, wordt dit rapport vaak over het hoofd gezien. De reden hiervoor is dat het een veel grotere mate van inzet en kennis van het platform vereist. Zodra u vertrouwd bent met de rest van de rapporten, kunt u de pagina Conversies verkennen en Google Analytics gebruiken om doelen voor uw site in te stellen en specifieke doelen te bereiken.
Bronnen: Judit Ricart, Google Analytics
Hulp nodig bij Google Analytics en het instellen van Conversies?
Weblab Studio biedt als Full Service Web Agency SEO en SEA diensten aan op maat van uw bedrijf. Als u benieuwd bent wat wij voor u en uw zaak kunnen betekenen, aarzel dan niet en maak een afspraak met één van onze experts!
Comments