Met 40.000 zoekopdrachten die elke seconde worden verwerkt (ja, u leest het goed), is de kracht van Google als zoekmachine onbetwistbaar. Met zoveel mensen die massaal hun levensvragen in het wachtende lege zoekveld typen - van het vinden van de dichtstbijzijnde verfwinkel tot het uitvoeren van reanimatie op een spitsmuis als huisdier - is er een enorm ingebouwd publiek voor uw bedrijf dat gewoon wacht om toegankelijk te zijn. Google helpt u deze markt aan te boren via Google Ads (voorheen bekend als AdWords), het platform dat u kunt gebruiken om internet surfers van de zoekresultaten pagina (SERP) rechtstreeks naar uw website te verplaatsen door advertenties strategisch te plaatsen die relevant zijn voor wat potentiële klanten zoeken. Deze praktijk staat bekend als zoekmachinemarketing (SEM).
U heeft Google Ads beslist al eerder aan het werk gezien, ook al besefte u het nog niet. Zij zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor al die vermeldingen, vergezeld van het groene en ondertussen zwarte ‘Ad’ -label dat u boven- en onderaan elke SERP ziet. Stel u nu voor dat het pad tussen deze gesponsorde resultaten en de website van uw bedrijf een snelweg is. Het is jouw taak om erachter te komen welke elektronische verkeersborden in je advertentie moeten worden geplaatst om ervoor te zorgen dat het verkeer soepel naar je pagina beweegt en er tijdens de spits niet uitziet als Los Angeles. U hoeft dit echter niet alleen te doen. We zijn hier om u te vertellen wat Google Ads is en hoe u het kunt gebruiken om op Google te adverteren voor uw bedrijf.
Wat is Google Ads en hoe werkt het?
Een manier om over een Google-SERP na te denken, is als onroerend goed. Het op pagina één van de resultaten maken, kan zeker luxe wonen worden genoemd. U kunt dit gratis doen door uw SEO (zoekmachineoptimalisatie) te beheren om meer organisch verkeer naar uw site te leiden, een must voor elke website. Maar nog exclusiever dan de algemene organische resultaten van de pagina is het gebied dat helemaal bovenaan en helemaal onderaan de pagina is gereserveerd voor betaalde advertenties, vanwege de hoge zichtbaarheid van deze secties. Deze gebieden zijn een soort onroerend goed aan het water. Dus als je wakker wilt worden met uitzicht op de oceaan, moet je je wat meer voorbereiden. Dat is waar SEM (zoekmachinemarketing) van pas komt. In Google-land betekent dit dat je wat geld nodig hebt om de naam van je bedrijf op die toplocaties te plaatsen.
Natuurlijk is de ene publiciteitsverhogende strategie niet inherent beter dan de andere. Uw keuze over het al dan niet nastreven van betaalde advertenties hangt sterk af van uw branche, uw targetingdoelen en uw eigen analyse van eventuele experimenten die u met elk van hen uitvoert. Als u hebt besloten dat betaald adverteren geschikt voor u is, maar u als een klein bedrijf met een even klein marketingbudget werkt, kan het vooruitzicht van het neerleggen van geld u doen terugdeinzen. Daarom laten we u tips zien om strategisch geld uit te geven om de grootste waar voor uw geld te krijgen.
Om te begrijpen hoe u een effectieve Google-advertentiecampagne opzet, is het allereerst belangrijk om te weten hoe de zoekmachine selecteert welke advertenties de koninklijke behandeling van aanbevolen plaatsing op zijn SERP's te zien krijgen. In feite is het een combinatie van hoeveel geld u bereid bent te bieden en de kwaliteit van uw advertentie.
Laten we elk van deze factoren even bekijken:
Uw maximumbod: zoals het klinkt, is dit het bedrag dat u heeft aangegeven als het absoluut hoogste bedrag dat u wilt gaan gebruiken om uw advertentie weer te geven. In tegenstelling tot andere veilingen gaat de prijs echter niet altijd naar de hoogste bieder. Hoewel het eurogetal belangrijk is, is er nog een andere factor waarmee Google rekening houdt bij het rangschikken ten opzichte van uw concurrenten: de kwaliteit van uw advertenties.
Advertentiekwaliteit: u kunt zo hoog bieden als u wilt, maar als Google denkt dat uw advertentie niet relevant is voor de zoekopdracht van een gebruiker, kunt u afscheid nemen van de vermelding. Ja, dit betekent dat een advertentie met een lager bod soms beter presteert dan een advertentie met een groter budget vanwege de hoge kwaliteit. Dit is geweldig nieuws voor kleine bedrijven.
Dus hoe meet Google wat volgens hen gouden materiaal is?
Trefwoorden: een belangrijk onderdeel zijn trefwoorden. Google genereert advertenties op basis van overeenkomsten tussen de zoekwoorden die hun gebruikers in het zoekvak typen en de woorden waaraan u geld heeft besteed. Als u een bedrijf heeft voor het converteren van mediabestanden, stelt u dan de woorden voor die iemand die al zijn oude homevideobanden in digitale bestanden wil omzetten, zou gebruiken om zijn verzoek om hulp te beschrijven aan Google. Kortom, u wilt uw advertentie zo maken, dat deze rechtstreeks antwoord geeft op de brandende vragen van uw potentiële klanten. Google wijst zijn gebruikers graag in de goede richting (ze geven ook om klanttevredenheid!), dus het kiezen van de juiste zoekwoorden betekent alleen maar goede dingen voor de kans dat uw advertentie wordt weergegeven.
Gemak: het doel van Google om andere te plezieren beïnvloed de manier waarop ze de advertentiekwaliteit beoordelen. Een handige manier om hun logica hierover onder de knie te krijgen en winnende advertenties te produceren, is om uzelf in de schoenen van uw gemiddelde klant te plaatsen. Met welke extensies of indelingen kunt u uw advertentie uitrusten die nuttig zou zijn voor uw klanten of die hun aandacht kan trekken op het moment van hun zoektocht? Als u een verdelger bent, kunt u bijvoorbeeld een oproepextensie aan uw advertentie toevoegen. Deze functie plaatst een telefoonpictogram-knop direct onder uw advertentie die huiseigenaren in paniek na slechts enkele seconden kunnen indrukken nadat ze een ongewenste bezoeker in hun keuken hebben gezien en zich tot Google wenden voor een oplossing. U hoeft niet nog meer kostbare tijd te besteden aan het bezoeken van uw website. Dit niveau van aandacht voor de behoeften van een klant zal u veel opleveren met het advertentie classificatieproces van Google.
Gebruikerservaring: naast het evalueren van de advertentie-inhoud en -indeling, zal de zoekmachine ook de website bekijken waarnaar deze leidt. Als de bots van Google merken dat siteverkeer snel naar de 'Terug'-knop gaat wanneer ze uw site bereiken (een hoog bouncepercentage genoemd), gaan ze ervan uit dat uw site de vraag niet voldoende beantwoordt of dat bezoekers het niet naar hun zin hebben op uw pagina. Het is hoe dan ook geen goed nieuws voor de kans dat uw advertentie in de schijnwerpers komt te staan. Daarom moet u alle kansen in uw voordeel stapelen door de beste websitebouwer te gebruiken om uw bestemmingspagina of website te maken!
Adverteren op Google in 10 simpele stappen
01. Open een account
Het enige wat u nodig heeft, zijn uw Google-e-mailgegevens en url van uw website. Aanmelden is gratis, dus zelfs als u niet klaar bent om uw eerste advertentie uit te proberen, is het toch de moeite waard om eens rond te kijken en te zien wat deze service kan doen om het bereik en de impact van uw bedrijf te vergroten.
02. Bepaal uw budget
Google Ads werkt volgens een pay-per-click (PPC) -model, waardoor het een geweldig vangnet is voor beginners die voor het eerst het advertentiewater van Google testen. Waarom? Omdat gebruikers - dat ben jij na stap één! - hoeven alleen te betalen wanneer iemand daadwerkelijk op een van hun aanbevolen advertenties klikt. We raden u aan om klein te beginnen, misschien rond de vijftig euro, en te onderzoeken wat dat u oplevert in termen van ideale biedingen en, natuurlijk, retourpercentage. Een andere manier om uw budget vast te stellen, is door achteruit te werken met uw bedrijfsgegevens. Vermenigvuldig uw winst per verkoop met het conversiepercentage van uw site met het percentage van uw winst dat u bereid bent naar Google te splitsen. Het product van die rekensom is de waarde in euro's die u bereid bent te ‘kopen’ als men op uw advertentie klikt. U kunt dat aantal vervolgens vermenigvuldigen met uw ideale aantal klikken per dag om uw totale budget te krijgen. Een groot voordeel van PPC-advertenties is hun geduld. Terwijl u aan het spelen bent om de beste zoekwoorden voor uw bedrijf te vinden, kan dit betekenen dat uw advertentie in het begin niet zo vaak wordt weergegeven als u zou willen. Het voordeel is dat u geen geld verliest aan biedingen die uiteindelijk een beetje mislopen, en dat u tijdens het proces zelfs belangrijke vergelijkende gegevens ontvangt. En als u onze stappen heeft gevolgd en snel verandert in een zoekwoordenwizard, zouden die klikken moeten leiden tot meer omzet voor u.
03. Markeer uw locatie
We weten niets over u, maar wij zijn niet geneigd te zoeken naar ‘toilet ontstoppen’ en 'Antwerpen’ alleen maar om wat leuke weetjes over loodgieters in dat gebied te verzamelen. De kans is groot dat als dat is wat we in het zoekvak typen, we echt een helpende hand kunnen gebruiken. En als u een loodgieter in Antwerpen bent, is dat waar uw advertentie van pas komt. Google stelt u in staat uw locatie in te stellen, zodat uw advertentie kan worden gebruikt voor een lokale markt van realistische potentiële klanten, in plaats van uw geld te verspillen door op de schermen van mensen die halverwege de wereld wonen. Wilt u uw bereik vergroten of heeft u grenzen aan hoe ver u kunt reizen? Stel specifieke geografische parameters in via ‘Radius Targeting’ onder ‘Geavanceerd zoeken’.
04. Kies uw netwerk
U krijgt twee opties te zien van waar u wilt dat uw advertenties hun debuut maken. We raden u aan ‘Zoeknetwerk’ te selecteren, wat verwijst naar de standaardpresentatie van Google-advertenties bovenaan en onderaan de SERP's. Uw andere optie is het ‘Display Netwerk’, waarmee uw advertentie wordt uitgebreid naar ander promotiemateriaal van Google, zoals YouTube-zijbalken. Het ‘Zoeknetwerk’ biedt meer mogelijkheden voor differentiatie en specificatie door middel van het selectieproces voor zoekwoorden, waardoor het een solide keuze is voor eigenaren van kleine bedrijven met kleinere en meer gespecialiseerde markten.
05. Selecteer uw zoekwoorden
U kunt de Zoekwoordplanner van Google Ads en deze andere gratis essentiële SEO-tools gebruiken om erachter te komen met welke zoekwoorden u geluk heeft. Laten we eerst een zoekwoord definiëren: een woordgroep van drie tot vijf woorden die een internetgebruiker zou kunnen gebruiken om een ​​bedrijf als het uwe te vinden. Een surfer die op zoek is naar een nieuwe fiets, kan bijvoorbeeld typen: 'mountainbike van de beste kwaliteit'. Als trotse eigenaar van uw bedrijfswebsite bent u op zoek naar die goede plek tussen een groot aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, en woorden die uw inhoud zo nauwkeurig mogelijk beschrijven. Dat wil zeggen, hoewel het zoekvolume voor 'films' misschien buiten de hitlijsten ligt, zal de concurrentie voor dat woord zo hevig zijn dat je freelancebedrijf voor filmbewerking het spel niet kan betreden. Er zijn gelukkig wel enkele zoekwoordtrukken. Een daarvan is het gebruik van long tail keywords, waarmee u het verkeer dat op uw pad komt, kunt beheren, zodat uw advertenties precies door de juiste ogen worden gezien. Een andere is het profiteren van de zoekwoordopties van Google Ads. Met deze functie kunt u optreden als een soort uitsmijter door de deuren van uw advertentie te openen of te sluiten op basis van hoe nauw iemands zoektermen overeenkomen met de zoekwoorden waarop u heeft geboden. Dit is handig omdat u hiermee uw doelgroep kunt verbreden of verkleinen, afhankelijk van wat volgens u de hoogste klikfrequentie voor uw advertentie zou opleveren.
06. Voer uw bod in
Google Ads biedt u twee opties om deze stap te benaderen: automatisch of handmatig bieden. Met de eerste doet de service het werk voor u door het vinden van en bieden op de zoekwoorden met het hoogste volume die u binnen het bereik van uw budget kunt krijgen. Het klinkt als een goede deal, toch? We snappen helemaal dat er iets heel verleidelijks is om deze taak door te geven aan de computer. Er is echter een verborgen pluspunt aan het werken met een klein budget. Niet alleen zijn de berekeningen vrij eenvoudig, waardoor computerautomatisering overbodig is, maar u kunt ook veel meer controle uitoefenen over het bieden op zoekwoorden die perfect geschikt zijn voor uw kleine bedrijf, in plaats van simpelweg flitsende grote volumes te zijn. Zeg dus tegen uw computer dat hij zich moet verplaatsen, de regisseursstoel wacht op uzelf!
07. Schrijf de inhoud van uw advertentie
Hoewel u ze waarschijnlijk al een miljoen keer heeft gezien, volgt hier een basisoverzicht van de structuur van een Google-advertentie en hoeveel tekens u per regel heeft. Als u zich klaar voelt om de sprong te wagen naar het schrijven van advertenties, dan is dit het plan. We brengen hier een checklist met alle elementen die je nodig hebt om die winnende persoonlijkheid te bereiken:
Herinner je je de sleutel (woord)en? Als u uw zoekwoorden vergeet te gebruiken, ontdekt u dat u bij aankomst op de luchthaven uw paspoort thuis heeft achtergelaten. Het is uw ticket om ergens te komen, en het meest voor de hand liggende op de paklijst, maar ook zo gemakkelijk helemaal leeg te maken. Wees niet die persoon. Neem ten minste een van uw zoekwoorden op in de hoofdtekst van uw advertentie.
Terug naar de basis: Zorg ervoor dat het wat, waar en waarom van uw bedrijf duidelijk en opvallend in uw tekst wordt vermeld. Dat wil zeggen, wat is uw dienst? Waar ben je gevestigd? En waarom zouden potentiële klanten voor jou moeten kiezen? Het antwoord op de laatste vraag kan een unieke service zijn die u levert, of een speciale webkorting voor nieuwe klanten.
Klik hier, vandaag, nu! Oké, we raden je aan de agressie wat te verminderen, maar je advertentie moet een duidelijke call-to-action (CTA) bevatten. Dwingende werkwoorden (denk: kopen, kopen, installeren, enz.) En tijdgevoelige woorden (nu, vandaag, minder dan vijf minuten) zullen uw vrienden zijn bij het maken van een CTA die Google-zoekers daadwerkelijk ter harte nemen.
Bereid u voor op een vlotte landing(pagina): Controleer nogmaals of wat uw advertentie beschrijft, overeenkomt met de link die u heeft opgegeven. Dus als u reclame maakt voor de grote jaarlijkse schoenenverkoop van uw winkel, maar de link internetverkeer naar uw startpagina leidt, heeft u zojuist een extra navigatiestap geïntroduceerd die sommige bezoekers ervan zou kunnen weerhouden ooit naar die prachtige schoenen te gaan.
Bereikbaarheid: maak gebruik van extensies waarmee browsers informatie zoals uw telefoonnummer of locatie met één klik kunnen bereiken. U kunt deze hulpprogramma's vinden door op ‘Advertenties en extensies’ in uw Google Ads-dashboard te klikken en vervolgens het tabblad ‘Extensies’ bovenaan te selecteren. Deze knoppen zijn nog een manier om de essentiële informatie van uw bedrijf binnen handbereik van potentiële klanten te plaatsen. Visueel is het ook een leuke bijkomstigheid om uw advertentietekst vrij te maken van een reeks cijfers en de ruimte in plaats daarvan toe te wijzen aan een CTA die wat punch in zich heeft.
08. Structureer uw campagne
Biedt u verschillende trainingsprogramma's aan in uw sportschool? Of wilt u promoties voor uw interieurartikelen plannen op basis van het seizoen? Houd alles georganiseerd door een nieuwe campagne te starten voor elke service die u aanbiedt of voor elke verkoop die uw bedrijf aanbiedt. Omdat er met een nieuwe campagne behoefte is aan nieuw zoekwoordonderzoek en het genereren van iets andere advertentie-inhoud, afhankelijk van uw doelgroep. Als u een nieuwe campagne in Google Ads aanmaakt, kunt u uw yoga-promo gescheiden houden van uw TRX-acties en uw marketingtaal van de kerstdagen gescheiden houden van de taal die u op Valentijnsdag gebruikt. Een ander voordeel van het verdelen van deze campagnes is dat u de gegevens onderling kunt vergelijken om waardevolle lessen te trekken over wat wel en niet goed voor uw bedrijf is.
09. Pas aan voor mobiel
Herhaal in wezen stap 2 t / m 8, maar via een afzonderlijke campagne gericht op mobiele apparaten, omdat uw zoekwoorden en inhoud iets anders zullen zijn wanneer ze zijn gericht op een populatie die waarschijnlijk meer onderweg is. Een 'Bellen'-extensie is bijvoorbeeld een must wanneer mogelijk, waardoor iemand niet meer hoeft te zoeken op het tabblad' Contact 'van uw site, of hinderlijk heen en weer moet schakelen tussen schermen terwijl ze het vermelde nummer in hun telefoon invoeren. U loopt het risico een potentiële klant kwijt te raken voordat ze het netnummer hebben ingevoerd. Houd de tekst kort en bondig en profiteer van de optie ‘Voorbeeld en diagnose’ in het menu ‘Extra’ in het Google Ads-dashboard om ervoor te zorgen dat uw advertentie wordt weergegeven zoals u dat wilt. En u wilt er natuurlijk zeker van zijn dat de site waarnaar u ze stuurt volledig is geoptimaliseerd voor mobiele schermen.
10. Analyseer uw prestaties
Het Google Ads-dashboard kan u helpen de prestaties van uw advertentie te evalueren aan de hand van statistieken, zoals hoeveel mensen uw advertentie hebben gezien, de klikfrequentie en hoeveel geld u aan de campagne heeft uitgegeven. Wilt u een vollediger beeld schetsen van wat er gebeurt nadat een internetbrowser doorgaat naar uw website? Koppel uw Google Ads-account aan Analytics om belangrijke informatie te verzamelen, zoals het bouncepercentage, de gemiddelde tijd die u op uw site heeft doorgebracht en meer. Al deze factoren zijn nuttig voor het meten en mogelijk diagnosticeren van elk onderdeel van uw digitale aanwezigheid. Als het aantal mensen dat op uw advertentie klikt aanzienlijk afneemt en het aantal mensen dat op uw website reageert, is het misschien de moeite waard om nieuwe functies toe te voegen om uw site naar een hoger niveau te tillen. Geef uzelf vooral de vergunning om te experimenteren. Speel met verschillende zoekwoorden, evenals kleine verhogingen en verlagingen van uw budget, om te zien hoe beide factoren uw bereik en klikfrequentie beïnvloeden.
Als u eenmaal het ritme onder de knie hebt: verhoog uw budget, leun dan achterover, ontspan en laat de nieuwe klanten binnenrollen.
© Joanna Kramer
Hulp nodig bij het aanmaken en beheren van je Google Ads advertenties?
Weblab Studio biedt marketing diensten aan op maat van uw bedrijf. Als u benieuwd bent wat wij voor u en uw zaak kunnen betekenen, aarzel dan niet en maak een afspraak.
Comments