10 cruciale stappen voor branding op je social media!





    Branding is ongelooflijk belangrijk voor elk bedrijf. Het is niet alleen het uniform dat je draagt ​​om je bedrijf te laten uitblinken, het is een vorm van zijn. Op de juiste manier gemaakt, helpt het je doelgroep te bereiken en tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken.


    Als het gaat om branding van sociale media voor uw bedrijf, heb je zelfs nog meer aspecten waar je naar streeft. Van het bouwen en plannen van sociale content tot interactie met en catering voor uw publiek, het ontwikkelen en onderhouden van je sociale merk kan een taak op zich worden.


    Maak je echter geen zorgen. Met de juiste begeleiding kan het plaatsen van uw bedrijf op belangrijke sociale locaties zoals Facebook, Instagram en Twitter een semi-pijnloze (lees: niet moeiteloze) taak zijn.


    Hieronder laten we je de 10 stappen zien die je moet nemen om aan de slag te gaan met je branding op sociale media:



    Stap 1. Bepaal je doelgroep


    Toen je voor het eerst je eigen bedrijf startte, moest je heel wat watertjes doorzwemmen. Van het ontwerpen van een logo tot het leren van de basisprincipes van kleine bedrijfsadministratie (en meer)… Je hebt veel moeten doen om te staan wat je in tussentijd hebt bereikt. Nu is het tijd om de praktische aspecten van wat je al hebt gedaan toe te passen op je sociale media-strategie.


    Je hebt al de basis gelegd voor het identificeren van je doelgroep. Het is een goed begin voor het publiek dat je via je social media jouw branding wil neerzetten. Als je weet aan welke doelgroep je kan richten, kan je een

    merkidentiteit ontwikkelen die bij hen past.


    Hulp nodig? Weblab Studio biedt een schat aan inzichten in het gebruik van sociale media in verschillende aspecten. Nadat je greep hebt gekregen op de sociale netwerken die je primaire doelgroep het meest gebruikt, kun je zelfs overwegen om je publiek te verruimen voor een groter bereik. Ga echter voorzichtig te

    werk. Bij het gebruiken van verschillende doelgroepen kan het zijn dan je hier juist weer niet de juiste klanten aantrekt.



    Stap 2. Kies de juiste netwerken voor je publiek


    Nadat je de demografische gegevens van je doelgroep in het vorige gedeelte hebt bepaald, is het tijd om ervoor te zorgen dat je op de juiste sociale netwerken bent om ze te bereiken. Het is niet noodzakelijk om op elk sociaal netwerk aanwezig te zijn. Kies accounts waarvan je van plan bent ze regelmatig te posten zodat uw publiek deze ook ziet. Het is beter om geen account te hebben voor een bepaald sociaal netwerk als u niet van plan bent om het te onderhouden. Er is één uitzondering op en dat is Facebook 's werelds grootste sociale netwerk is onvermijdelijk en je bedrijf moet er een aanwezigheid in hebben- ongeacht uw branche of publiek. Er zijn enkele belangrijke kanalen die je zou moeten overwegen voor uw online aanwezigheid:


    • Twitter: Geweldig voor het opbouwen van bewustzijn. Met behulp van hashtags kunt u mensen bereiken met dezelfde interesses die mogelijk niet in uw directe doelgroep zijn.

    • LinkedIn: Het "professionele" netwerk kan een goede keuze zijn als je in de business to business (B2B) -industrie werkt of gericht bent op een specifiek zakelijk segment. Posts hebben de neiging om meer informatie te geven dan ontspannen en leuk.

    • Instagram: de app voor het delen van foto's is nuttig voor zowel merkbewustzijn als het opbouwen van relaties. Aanvankelijk waren gebruikers meestal jongere, creatieve types - maar vandaag staat Instagram op vrijwel iedereen's telefoon, inclusief je oma.


    Uiteraard heeft elk sociaal kanaal zijn eigen statistieken, demografische gegevens, hulpmiddelen en gewoonten. Voor meer informatie over deze kanalen contacteer dan Weblab Studio om een goede start te kunnen maken.



    Stap 3. Open zakelijke sociale media-accounts


    Verrassing: "zakelijke" accounts op de belangrijkste sociale kanalen (zoals Facebook, Instagram en LinkedIn) bieden meer zakelijke functies. Dus als je dat nog niet hebt gedaan, moet je zakelijke sociale media accounts maken of jouw bestaande accounts converteren.


    Met dit soort accounts kan je niet alleen uw berichten met geld promoten, maar ook handige analysetools waarmee je kan laten zien hoe uw berichten presteren en waarmee je meer inzicht krijgt in uw doelgroep op het platform. Dit is bijvoorbeeld een geweldige handleiding die je laat zien hoe je een Facebook bedrijfspagina kunt maken waar jouw volgers dol op zullen zijn.


    Om er zo legitiem mogelijk uit te zien, moet je jouw bedrijf verifiëren of "claimen" op jouw sociale media- accounts. Dit laat gebruikers zien dat je het "officiële" zakelijke account voor jouw merk bent. Het proces voor elk sociaal netwerk zal specifieke richtlijnen bevatten om te volgen, maar geloof ons, het is de tijd en moeite waard om het te volbrengen.


    Zelfs als je nog geen inhoud hebt om te delen, moet je op zijn minst jouw profiel invullen voor elk sociaal netwerk waarvoor je je aanmeldt. Dit omvat een foto of logo van uw bedrijf, een link naar uw professionele website en een korte biografie van waar jouw bedrijf over gaat.



    Stap 4. Maak een persona aan


    De volgende stap is om een ​​persona te maken voor jouw aanwezigheid op sociale media. Noem het wat je maar wilt: een identiteit van sociale media, een digitale persoonlijkheid, een 2.0 alter ego - het belangrijkste is dat deze persoon 100% doordrongen is van de boodschap van jouw merk en alles uitstralen waar jouw bedrijf voor staat. Dit is op zijn beurt van invloed op hoe je reageert op berichten op sociale netwerken en de inhoud die je voor hen maakt.


    Vind je eigen stem:

    Identificeer eerst het imago dat jouw merk tegen jouw nominale waarde presenteert aan jouw doelgroep. Belichaam het nu. Of jouw bedrijfsimago serieus en professioneel is, oprecht, of speels en grappig, uw persona moet er ook op afgestemd zijn. Consistentie speelt een grote rol in het succes van sociale media, maar het is niet beperkt tot alleen het plaatsen van berichten. Je wilt ervoor zorgen dat als iemand een vraag op zowel Facebook als Twitter zou stellen, beide antwoorden die de gebruiker ontvangt, net zo respectvol zijn

    en niettegenstaande dezelfde klank - karakterlimiet behouden. Als je problemen ondervindt bij het identificeren van een persona voor jouw merk, is er niets mis met modelleren naar een echte persoon, zoals een beroemdheid, zolang de persoonlijkheid maar in lijn is met jouw bedrijf.


    Wees menselijk, wat er ook gebeurt:

    Ongeacht hoe je jouw volgers benadert, een ding dat je moet doen, is om je volgers zo

    menselijk mogelijk te spreken. Natuurlijk, je spreekt namens uw merk, maar het is belangrijk dat jouw volgelingen voelen dat je hun zorgen hoort en vragen beantwoordt als een medemens en niet als een bedrijf dat eenvoudigweg om hun zuurverdiende contanten vraagt. Of je het ook van plan was of niet, de kans is groot dat je ook op sociale netwerken klantenondersteuning zult bieden.


    Een andere manier om uw merk te personaliseren is het gebruik van berichten van mensen die voor jouw bedrijf werken. Dit geeft het merk een gezicht en personaliseert het. Je kunt zelfs zover gaan dat een toegewijde woordvoerder het gezicht van je merk is voor je inhoud, maar dat is niet nodig. Dat gezegd hebbende, kan het tonen van verschillende mensen die voor jouw bedrijf werken in uw posts een kijkje achter de schermen geven in jouw bedrijf, dat resoneert met jouw volgers.


    Verwaarloos visuele branding niet:

    We hebben al veel gesproken over het afstemmen van jouw bedrijf en sociale branding op het persoonlijkheidsfront, maar dat is niet waar het zou moeten eindigen. Het strekt zich ook uit tot jouw visuele branding, dat wil zeggen de gebruikte kleuren en afbeeldingen die je op sociale netwerken plaatst. Natuurlijk zal dit ook afhangen van het type inhoud dat je van plan bent te plaatsen, wat we hieronder zullen bespreken, maar dit is een aspect dat sterker wordt naarmate je verder gaat.


    Een fantastisch voorbeeld van visuele branding dat goed wordt gedaan, is dat van Innocent dranken op sociale media. Het promoten van de drankjes via de Facebookpagina, Twitter- en Instagram-accounts, leveren allemaal een zeer consistente visuele stijl op. Van de omslagfoto's op elke account tot het gebruik van diagrammen bij het introduceren van een nieuwe drank, tot aan het lettertype dat in de afbeeldingen wordt gebruikt, alles hier laat zien dat een sterke merkpersoonlijkheid ook in de beelden kan worden vertaald.




    Stap 5. Begin met het ontwikkelen van (verrassende) inhoud


    Je bent nu op het punt waar het tijd is om te gaan zitten en de inhoud op te stellen die je regelmatig gaat posten. Omdat dit een primair onderdeel is van sociale media, is dit niet iets dat je kunt verglazen en succes kunt verwachten.


    Het is ook belangrijk om een ​​aantal dingen te begrijpen over de inhoud die je verzendt: Een daarvan is dat al uw berichten niet per se over jouw bedrijf hoeven te gaan. Een deel van contentmarketing is om content aan te bieden die mogelijk niet direct gerelateerd is aan het product of de service die uw bedrijf biedt, maar die nog steeds waarde toevoegt aan jouw publiek. Waarde is de sleutel! Je berichten kunnen de vorm hebben van links naar blogs zoals deze of andere soorten boeiende berichten, zoals infographics, testimonials en meer. Wat de inhoud ook is, het moet nog steeds overeenkomen met jouw toon en persona van jouw bedrijf dat je eerder hebt gedefinieerd.


    Een andere route die nuttig zou kunnen zijn, is gebruikers vragen inhoud voor je te bieden. Natuurlijk is het niet zo eenvoudig als het klinkt. Dit wordt User-Generated Content of UGC genoemd. Dit kan het meest succesvol zijn als je meer van een volgende hebt ontwikkeld, maar de essentie is dat je jouw klanten aanmoedigt om foto's of video's met jouw product te maken om een ​​beoordeling te geven of hoe ze het op unieke wijze gebruiken. Een andere UGC-methode is dat jouw klanten of fans vastleggen wat ze doen

    voor de kost, hobby, enzovoort, en hoe jouw bedrijf hen op de een of andere manier helpt. Beurtelings ontvang je niet alleen potentieel veranderende en waardevolle feedback, maar je kan ook de inhoud van jouw gebruikers plaatsen op jouw sociale kanaal. Het is een win-win!


    Voor UGC-inhoud moet je een solide reeks regels opstellen tussen de inhoud die je gebruikt en hoe deze kan worden gebruikt voor uw marketingdoeleinden. Wat als je op lange termijn niet genoeg inhoud hebt? Maak je geen zorgen, het zal uiteindelijk gemakkelijker worden, vooral als je het al een tijdje hebt gedaan. Als je eenmaal een oog hebt voor je publiek en je merkidentiteit, zal het vinden of ontwikkelen van content voor je sociale kanalen niet zo moeilijk zijn als in het begin.


    Houd er rekening mee dat sommige van jouw inhoud na een tijdje opnieuw kan worden gebruikt of opnieuw kan worden gebruikt in verschillende berichten, waarbij bepaalde inhoud tijdgevoelig is en maar één keer kan worden gebruikt. Zit je nog steeds vast in een creatieve sleur? Kijk naar jouw concurrenten en andere sociale accounts die je bewondert om het type inhoud te zien dat dagelijks wordt gepost. Als je een van deze berichten succesvol kunt afstemmen op je merk, ga ervoor!


    Meer inspiratie nodig? Bespreek enkele ideeën voor sociale media met Weblab Studio om jou social media branding te kunnen toepassen.



    Stap 6. Maak een sociale kalender


    Zodra je genoeg inhoud hebt gemaakt voor een paar weken (ja, weken, maar meer zou beter zijn), wil je het organiseren in een gemakkelijk te lezen sociale media-kalender. Zo weet je eenvoudig welke berichten er op welk tijdstip gaan en naar welk sociaal netwerk.


    Als je superefficiënt wilt zijn, kan je tools zoals Buffer of Hootsuite gebruiken om uw sociale agenda te maken en uw inhoud zo in te plannen dat deze automatisch in uw netwerken wordt geplaatst. Deze platforms bieden niet alleen een plek om eenvoudig je agenda te maken, maar ze bevatten ook handige eigen analyseprogramma's waar je gebruik van kunt maken.


    Bij het maken van je agenda is het belangrijk om consistent te blijven met het aantal keren dat je van plan bent om op een sociaal netwerk te posten. Idealiter zou je, om de beste betrokkenheid te krijgen, het volgende moeten posten:


    Facebook: 1 bericht per dag

    Instagram: 1-2 berichten per dag

    Twitter: 15 tweets per dag

    LinkedIn: 1 bericht per dag

    Pinterest: 11 pins per dag.


    Deze cijfers komen uit 14 onderzoeksstudies, hoewel sommige onderzoeken nogal uiteenliepen. Als u niet aan het minimale of voorgestelde aantal berichten per dag kunt voldoen, is dit niet het einde van de wereld. Concentreer je op postkwaliteit en consistentie en verhoog wanneer je kan.



    Stap 7. Vergroot het bewustzijn met sociale advertenties


    Het promoten van uw advertenties op sociale netwerken is een geweldige manier om de aandacht van uw publiek te trekken. Er zit absoluut geen schaamte in - daar is het voor.


    Terwijl het promoten van een bericht een snelle manier is om de ogen van mensen naar jouw advertentie te laten kijken, en op zijn beurt uw sociale profiel, wil je misschien in het begin afwachten. Stel je eens voor dat je een zeer goed getargete advertentie op Instagram ziet en dat je besluit het profiel van de adverteerder te bezoeken, om in totaal slechts twee berichten op het account te vinden. Hoewel er technisch niets aan de hand is, verzendt dit een bericht dat het account erg nieuw is en het vertrouwen niet inboezemt bij een meer

    gevestigd account met een groter aantal.


    Als je regelmatig een paar weken post, met voldoende inhoud om volgers aan te bieden, overweeg dan om je eerste bericht te promoten. Op deze manier kan een nieuwe potentiële klant naar jouw profiel gaan en een aanzienlijk aantal berichten hebben om mee aan de slag te gaan. Hoe meer inhoud je hebt om iemand kwijt te raken en te consumeren, hoe groter de kans dat ze naar je website of andere sociale kanalen gaan.



    Stap 8. Werk samen met influencers voor sociale media


    Net zoals sociale advertenties, is het werken met social media influencers een andere manier om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Het is een indirecte manier die voor de kijker natuurlijker aanvoelt, omdat het een persoon is die over jouw product of service spreekt en geen direct verkooppraatje is van jou.


    Het vinden van de juiste beïnvloeder om mee te werken kan enige tijd vergen. Als je deze route volgt, moet je

    uitgebreid onderzoek doen naar een bepaalde beïnvloeder en nagaan of hun publiek vergelijkbaar is met het uwe of een onderwerp dat je probeert aan te trekken.


    Het is niet belangrijk om ervoor te zorgen dat je werkt met de grootste, meest populaire naam die je kunt. Micro-influencers zijn een andere populaire route, die kleinere volgers hebben, maar enorme gevolgen kunnen hebben voor hun volgers. Ze richten zich op een specifieke niche, wat handig voor je kan zijn als je merkt dat je op de juiste manier bent afgestemd. Wat er ook gebeurt, wie je ook kiest om mee te werken, het moet als een natuurlijk partnerschap aanvoelen.



    Stap 9. Neem contact op met je volgers


    Het maken van uw merk voor sociale media gaat niet alleen over het plaatsen van inhoud. Je volgers moeten behandeld worden zoals de gemeenschap die ze zijn en dat houdt ook in dat ze regelmatig met hen in contact komen. Net zoals elke relatie, is het een tweerichtingsverkeer. Je moet terugkomen! Niet alleen worden berichten met een hogere betrokkenheid geneigd om aan anderen getoond te worden als ze relevant voor hen zijn, wat goed voor je is, maar dit is iets wat je sowieso zou moeten doen.


    Ben je echt op zoek naar grotere betrokkenheidstarieven? Live video is waar het is. Of het nu

    gaat om Facebook, Twitter of Instagram, een live stream opent die tweerichtingsverkeer voor communicatie in realtime. Neem de tijd om nieuwe producten te laten zien, een Q&A voor uw volgers te ontvangen of gewoon een praatje te maken. Jouw livestream via livestream laat hen zien dat je ze iets waardevol kunt meegeven, iets wat ze zullen waarderen. Dit humaniseert ook je merk op een ander niveau, op een zeer reële en directe

    manier.


    De meeste merken van sociale media mislukken als gevolg van lukrake uitvoering. Ofwel hun inhoud is zwak, het plaatsen is inconsistent of er is weinig betrokkenheid bij het publiek. Als je constant irrelevante of oninteressante inhoud plaatst, maakt je publiek (of een gebrek daaraan) er waarschijnlijk niet om uit als je deelneemt, omdat je er geen waarde aan geeft. Als je consequente content van hoge kwaliteit plaatst en niet reageert op reacties, de vragen van het publiek stelt, actief bent op forums, dan doe je het verkeerd.


    Ja, je moet een bedrijf runnen en het lijkt misschien dwaas om zoveel tijd op sociale media te investeren, maar sociale media kunnen een waardevol hulpmiddel zijn voor een bedrijf. Behandel het als één van de belangrijke stappen die jouw onderneming moet nemen. Probeer altijd het beste uit een situatie te halen, ongeacht de omstandigheden. Als je kunt, heb er wat plezier mee. Een leuk voorbeeld kan worden genomen van de Facebook-pagina van Skyscanner toen deze reageerde op een gebruiker die een heel vreemd probleem had toen hij probeerde een vlucht met hen te boeken: een van zijn layovers voor zijn

    aansluitende vlucht was voorbij ... 400.000 uur lang. Met zo'n opportuniteit reageerde een

    Skyscanner-communitymanager prachtig.





    Stap 10. Neem contact op met je volgers


    Een groot deel van het versterken van uw sociale merk is weten wat wel en niet werkt. Vanuit het oogpunt van de inhoud moeten sommige duidelijk zijn: berichten met visuele inhoud presteren bijna altijd beter dan een bericht met platte tekst. Toch is het niet altijd zo zwart en wit als dat. Om diep te duiken en je successen en valkuilen op een duidelijke en gecalculeerde manier te bekijken, kun je Black Magic-analyses gebruiken.


    Elk sociaal netwerk van waarde biedt een soort van analyse waarvan je kan profiteren. Deze hulpprogramma's bieden inzichten over hoe goed jouw berichten hebben gedaan, waardoor je kan proberen successen te repliceren en fouten in de toekomst te voorkomen. Je kunt ook inzicht krijgen in hoe laat je berichten plaatst op sociale media en je agenda dienovereenkomstig aanpassen, en dat is nog maar het topje van de ijsberg.


    Als je niet verliefd bent op het idee om elk afzonderlijk sociaal netwerk te controleren op analysegegevens, moet je eroverheen gaan of naar een van de verschillende social media analysetools van derden kijken die voor je beschikbaar zijn. Tools zoals Buffer en Hootsuite hebben veel tricks en bieden analyses, wat handig is als je al een van de platforms gebruikt voor het plannen van berichten voor je agenda. Nu is tijd om jouw bedrijf online te promoten.



    Bron: Wix, CoSchedule, PEW Research Center

    Herschreven door: Weblab Studio



    Klaar om ook online te scoren en van je Social Media een succes te maken? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek


    Contact

    Office

    House of ape

    Grotehondstraat 44/2

    2018 Antwerpen

    Social

    • Weblab Studio Facebook
    • Weblab Studio Instagram
    • Weblab Studio LinkedIn

    Nieuwsbrief

     © 2020 WEBLAB STUDIO